Friday, June 15, 2012


Assalamualaikum wbt, kita tazkirah sikit di pagi Jumaat ni.  Lama dah dok mengarut ....

................................................
Bersyukur

Sudahkah kita bersyukur? 
Bagaimanakah syukur kita?
Pada siapa?
Untuk siapa??

Syukur itu bukan sekadar ucapan tetapi perbuatan dan amalan kita.  Ketika mendapat rezeki, ucapan Alhamdulillah itu adalah memuji Allah swt.  Syukur nya adalah ketika kita membuat sesuatu kebaikan dengan rezeki itu (nafkah anak-anak, membeli keperluan keluarga, sedekah serta kebaikan).  Ketika kita ucap Alhamdulillah tetapi rezeki dijalankan ke arah yang salah, kedekut, simpan untuk diri sendiri semata-mata serta menggunakan rezeki ke arah berbuat maksiat dan keburukan, maka ia bukan syukur kita kepada Allah.

Ketika kita bersyukur dihidupkan kembali hari ini oleh Allah setelah mematikan kita setiap hari yakni ketika kita tidur, ia bukan sekadar ucapan.  Tetapi amalan kita hari ini  setelah dihidupkan kembali seharusnya amalan yang dilakukan dengan penuh kebaikan  dan keikhlasan yang membuktikan kita ini hamba yang bersyukur.  

Ketika bersyukur kerana kita masih diberi kasih sayang oleh Allah, ia bukan sekadar ucapan.  Seharusnya sebenar-benar  dan seikhlas-ikhlasnya kita saling memberikan kasih sayang antara kita mengikut hubungan siapa kita.  Antara sahabat,  ibu, ayah, anak serta antara keluarga seluruhnya.

Ketika kita bersyukur kerana diberikan kesihatan yang baik, seharusnya jasad ini digunakan ke arah kebaikan.  Bukan sekadar kata-kata “syukur aku sihat”.

Inilah syukur yang sebenarnya. Ia bukan sekadar kata-kata pujian tetapi ia adalah seluruhnya… syukur di jiwa, di bibir dan di perbuatan.  Semoga setiap hari kita sama-sama menjadi hamba Allah yang sentiasa dipercayaiNya.

“Ya Allah, hambaMu mohon ya Allah agar diberikan petunjuk dan kekuatan untuk menjadi hambaMu yang dipercayaiMu ya Allah. Terima kasih ya Allah, terima kasih”.

Sekadar berkongsi ilmu…….yang diberi ALLAH…..tanda syukur ku padaNya ...

"And with Him are the keys of the unseen treasures - none knows them but He; and He knows what is in the land and the sea, and there falls not a leaf but He know it, nor a grain in the darkness of the earth, nor anything green nor dry but (it is all) in a clear book"
  {Quran 6:59}

No comments:

Post a Comment