Friday, June 22, 2012

Today .....

'breakfast bar' bawak gi sekolah...
Syukur alhamdulillah, another day of our life today.  Nice to be able to wake up to a good start of the day.  Alhamdulillah managed to do our 4.00 am routine as per normal.  Maybe a little late pagi ni - 4.33 am.  Aku terus bangun, tak pandang muka adik, takut dia angin sebab dia kata latest 4.15 kejut dia.  Biasa la, bila biological clock ticks at 4.00, the biological lullaby will lull you to sleep for another 5, 10, 15 mins.  Terlajak sikit tu dah jadi perkara biasa.  So far ni, alhamdulillah. And aku bersyukur sangat-sangat adik has no problem at all waking up this early, tiap-tiap hari pulak tu.  Nanti kakak cuti 3 months, aku paksa dia bangun jugak.  Teringat aku conversations yang aku, adik and kakak used to have.  Depa ni suka berangan-angan and aku pun suka layan.  We talked about choices in life, about their studies, their future, about men in their life and about whats in store for them.  That was one of the best of the many, many moments we shared.  Adik dari dulu dah letak criteria of a man she wanted.  Dia selalu kata "ma, nanti mama cari husband untuk adik, cari yang baik-baik, yang tak tinggal solat, yang tak hisap rokok, yang sayang kat adik".  Dan jawapan aku selalunya "insyaAllah, kita sama-sama doa.  Nanti mummy carikan. Adik kena lah jadi the best kalau nak dapat yang baik-baik".  Mudah-mudahan segala harapan dan cita-cita anak dara aku ni tercapai.  Dah, dah, adik kalau baca ni, jangan dok angan-angan panjang sangat.  Pi baca buku, trials and SPM dah dekat.  Lepas SPM nanti kita cakap lagi pasal kriteria awak tu.  Haishhh...  And I  pun ada criterias for the man in your life nanti - both you and kakak.  You all yang suruh I pilih, kan?  Psstttt.. nak tau?  Tak leh, tak leh, biar suspen sikit ....  Tapi kalau I kata I dah jumpa, macam mana?  Dah, dah pi baca buku.


7.15 am aku dah ada kat office.  Same things, different day.  Tak boleh complain - aku dah bertazkirah pagi tadi.  So aku dengan bangga dirinya mengumumkan aku ok hari ni.  Cita-cita nak jadi pekerja mithali so far hingga tengah hari ni almost tercapai.  And insyaAllah, I  hope I can finish off everything before the day ends.  My plans later?  Not sure, maybe kena fetch kakak.  Petang sikit I will call her to confirm.  As usual lepas tu pergi dinner kot.  Conversations over dinner selalunya best because we can talk about everything - serious matters, the jokes and the laughs.  Rasa macam nak 'screen capture' all those best moments together.  Adik suka hal-hal nak 'screen capture' nih!

Time flies so fast, sekejap saja dah penghujung minggu.  Setiap saat masa berlalu, kita harapkan yang terbaik.  Terbaik dalam setiap langkah kita.  Aku selalu ingatkan anak-anak - jangan leka dalam apa jua bidang kehidupan, kalau belajar - concentrate on your studies, kalau bekerja - be committed.  Tapi yang paling penting - jangan leka dalam hubungan kita dengan Allah.  Segala nikmat dah Allah bagi, kena bersyukur sentiasa sebab Allah boleh tarik balik segala nikmat dalam sekelip mata.  Aku dah selalu bagi ceramah2 free kat anak-anak aku - mudah-mudahan they all akan selalu ingat.  Do the right things, and do them the right ways, insyaAllah you will always be in the right path.  And insyaAllah the right person will come into your life.  Ok, dah cukup ceramah tak bertauliah ni.  


Irfan, if you are reading this - enjoy your time up there in the 'camp' and also back home nanti with your mum and family. Being with a mum is the best time any child will ever have.      Lagi lagi anak manja macam Irfan. Tak percaya, tanya girlfriend awak! 


Ok, signing off now.  Wish all a great weekend.  


"You only live once, but if you do it right, once is enough"
-  Mae West -





No comments:

Post a Comment