Monday, May 28, 2012

Badly needed .....

Wah, topic macam real, saja nak buat suspen.  I actually and badly needed :

A = a plumber
B = a repairman
C = an electrician
D = a contractor
E =  all of the above

Washroom kat office aku, cun dan bersih giler.  
The answer is definitely E.  


All the three toilets perlukan repairs.  The toilet flush pumps, the sink, water outlet and inlet yang almost not in proper working conditions anymore.  Adik selalu jerit from her toilet - "ma, air tasted funny", "ma, flush not working", "ma, paip kat sink tu tak leh guna", "ma, ada air menitik from the ceiling"!  Tiga puluh kali panggil "ma", aku pun jadi biul jugak.  Kalau aku ni "all of the above" ok jugak.  Actually aku ni boleh la kalau nak repair sikit2.  Setakat tukar paip boleh la, tapi heavy duty job mana boleh buat.  Nak panjat tengok apa jadi kat water tank kat atas tu, haish tak begitu molek la.  Kena jaga jugak kecomelan dan keperempuanan aku.  Bagi aku, toilet yang bersih dan dalam perfect working condition sangat lah penting.  Aku paling suka toilet bowl yang putih bersih bersinar-sinar.  Aku selalu curah clorox overnight, pagi2 flush.  Wah, putih bersih.     Senang dan murah, guna clorox je. Aku tak guna pun macam2 brand toilet cleaners in the market.  Ada yang effective and ada juga yang tak.  Sejak azali aku guna clorox je.  Adik pun particular bab cleanliness of her toilet.  Agaknya sebab dia sorang saja yang selalu ada kat rumah.  Abang selalu kena marah kalau kotorkan toilet.  Adik pernah wrote a nasty note kat Abang sebab toilet kotor. Kakak pun selalu kena marah sebab bila mandikan Fatso, bulu2 Fatso tu kakak tak buangkan.  Akan berlaku adegan yang aku avoid masuk campur.  If I did, I would normally sided ...... ha, ha,  rahsia.   For the record, kakak dah lama tak mandikan Fatso.  Ayat yang senang - Fatso dah lama tak mandi, sebab kakak tak mandikan dia.

Ok, back to what I needed.  Ada few stuff around the apartment yang perlukan repairs, the cabinet, the wall tiles, some electrical wiring.  Fan dalam bilik aku tak boleh guna dah, hari tu short circuit.  Aku jerit sebab tiba2 gelap.  Adik in her towel sebab nak mandi pun lari keluar.  No, dia bukan nak mandi, dia tengah on the phone!  Haish...budak ni.  Rupanya short circuit dalam bilik aku je.  Aku dah repair the mains, all the lights ok, tapi fan not working. Sampai la ni not working.  Tak de masa nak panggil electrician. Guna air-con tak best sebab terlalu sejuk.  Fan kat TV corner pun nak kena repair sebab bunyi macam kapal perang.  Bising sangat...mana dengan bunyi TV, bunyi laptop bila en. hubby dok online, bunyi adik punya messages kat phone (selagi tak ber-good night)... haish!! Opps... phone kakak pun sama bila dia ada kat rumah.  Phone yang tak kan berbunyi phone aku je.  Sunyi sepi - guna iPhone pun tak guna - elok guna nokia 3310 je.  Panjang citer - morale of the story is I needed an electrician - phones and laptop tak leh la tolong, at least fan tu senyap sikit.

Aku perlukan contractor.  Ni nak buat kerja-kerja outside the apartment.  Mula2 sekali nak kena tutup the water feature.  Tak larat dah nak clean the kolam tu tiap2 minggu.  Aku nak cover the kolam tu, buat a nice tempat duduk, boleh lepak2 minum kopi (eh, aku tak minum kopi).  Tak dak visitor pun, once a while saja.  Tak pe lah.  Aku boleh ajak adik and kakak duduk2 ber-breakfast kat situ sambil bergossip.  Cakap pasal breakfast - aku dah buat deal dengan adik nak buat pancake this coming weekend.  Dia pembantu setia aku.  Nak-nak member ni sekarang dok ber-angan2 jadi suri rumah yang berjaya.  So aku kena capitalize situasi ni sebaik mungkin!  Berbalik ke hal contractor - aku nak tutup lubang2 kat outside supaya Fatso boleh main2 kat luar without venturing away from the apartment.  Leceh nanti kalau hilang.  Aku and adik ok je kalau Fatso hilang.  Tapi en. hubby nanti mengamuk!  Not that dia jaga pun.  Kami yang dok menguruskan semua Fatso punya kebajikan.  Kerja kakak cuma mandikan Fatso.  Kakak, if you are reading this - FATSO DAH LAMA GILER TAK MANDI !!! 

Divert sikit ... hari tu aku and adik nak keluar rumah.  Masa dok kunci pintu aku nampak kelibat kucing dok pandang direct kat aku dari jauh.  Nampak macam kenal.  Rupa2nya memang kenal - it's Fatso, masa mana dia keluar rumah kami tak tau.  Panjat kot lubang mana pun kami tak boleh nak agak.  Adik jerit "FATSO, MASUK"!.  Wah, garang giler tu - guard kat depan pun dengar.  Macam faham la pulak Fatso ni, slow je dia jalan masuk.  Padan muka kena marah.  

Apa lagi ye aku perlukan... Cleaner/househelper tak payah.  Aku suka buat sendiri - kemas rumah, cuci baju, lipat baju.  Those tasks took my mind off so many things.  Mungkin susah nak buat orang faham, tapi kerja2 tu macam best... Hari tu someONE dah tunjuk cara lipat baju yang seminit mee punya cepat.  Terlampau cepat - sampai aku pun tak faham!  Girlfriend dia tau kot!  Nanti aku tanya.  

Rumah aku kecik je, so tak perlu helper pun.  Helper aku for now is adik and kakak (bila hujung minggu).   Abang?  He will do, no doubt, tapi kena buat appointment in advance.  Tak boleh benda2 last minute ni - dia tak suka.  En. hubby?  Yang tu lagi kronik, dah buat appointment in advance many many moons pun boleh cancel.  So yang tinggal selalunya is adik la - dia bukan mangsa, she is very accommodating, walaupun kadang-kadang garang and blur.   Tu la reason why banyak posting aku pasal dia.  Adik, I dah tolong you dua perkara today - satu pasal kem yang you tak nak pergi tu , real je I dok explain kat cikgu u, macam my fault pulak u tak boleh pergi - satu lagi pasal your golf stuff.  You owe me - bayar balik!!!


Haiqal dah balik rumah dia.  Tinggal kami je, rumah dah kembali aman damai.  I bet Haiqal is counting days to another weekend, kalau dia pandai kira la... Harap2 tak.  Bukan tak suka, tapi letih melayan because he knows aku akan mengalah pada semua permintaan dia.  Aku tak reti nak marah - ni kelemahan aku yang anak-anak mengambil sepenuh kesempatan.  Tak gitu anak-anak sekelian?  Selamat malam - sweet dreams....








1 comment: