Monday, August 1, 2011

Tazkirah Ramadhan #1





Just sharing….
(Extract dari Al-Ameen Serve Holdings Sdn Bhd [korbanaqiqah@alameenserve.com])

Ustaz KH Jamaluddin Kafie telah membukukan ceramah-ceramah agamanya dalam sebuah buku kecil yang bertajuk ‘Santapan Rohani’. Kandungannya ringkas sekali dan merupakan bahan-bahan pengajian malam Juma’at beliau di desa Prenduan Sumenep, Madura, Indonesia. Mungkin ada manfaatnya kita sama-sama menikmati santapan rohani yang beliau sajikan berkenaan 4 dorongan atau tahapan kita berpuasa:

Kita berpuasa untuk melaksanakan perintah Allah s.w.t. :“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa.” (Surah Al-Baqarah :183)

Kita berpuasa untuk memelihara kesucian jiwa:“Puasa itu perisai selama ia tidak dirobek oleh dusta atau umpat mengumpat.” (HR At-Thabrani)

Kita berpuasa kerana mengharapkan keridhaan-Nya:
“Dia meninggalkan makanan dan minumannya dan syahwatnya demi Aku. Maka puasa itu untuk-Ku dan Akulah yang langsung memberi balasannya.” (HR Bukhari)

Kita berpuasa kerana rindu ingin bertemu dengan Allah s.w.t.:“Bagi orang yang berpuasa ada dua kebahagiaan. Bahagia setelah berbuka dan bahagia setelah ia dapat bertemu dengan Tuhannya pada hari kiamat nanti.” (HR an-Nasa'i)


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda:


"Semua amal anak Adam A.S. dilipatgandakan kebaikan (pahala) dari 10 sampai 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ada pun puasa itu adalah untuk Allah s.w.t.. dan Dia akan terus memberikan pahala kepada sekelian"

(Hadis Riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment