Tuesday, August 2, 2011

Tazkirah Ramadhan #2



Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud : "Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya bersahur itu adalah berkat." Dalam hadis lain, Baginda s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Hendaklah kami bersahur kerana ia adalah makan yang berkat."

Antara hikmat disunatkan bersahur ialah sebagai alas perut yang disimpan oleh orang yang berpuasa supaya tidak terlalu lapar sepanjang puasa pada siang hari. Ia juga sebagai dorongn supaya orang Islam dapat bangun dengan lebih awal menghidupkan malam Ramadhan dengan zikir, doa dan ibadat lain, sebelum menjamah makanan pada waktu sahur. Pada waktu yang penuh keberkatan inilah pelbagai pahala boleh diperolehi jika seseorang Muslim melaksanakan ibadat yang boleh mendekatkan dirinya kepada Allah swt.

Waktu bersahur adalah luas bermula dari waktu malam hari hingga masuk waktu fajar dan yang lebih afdal ialah ketika waktu subuh hampir masuk. Kebiasaan yang menjadi amalan umat Islam di Malaysia ialah berhenti makan lebih kurang 10 minit sebelum azan subuh yang disebut sebagi Imsak. Kebanyakan daripada kita cukup berhati-hati supaya tidak melangkaui waktu Imsak untuk memastikan tiada sisa makanan dalam mulut.

* Bersahur membezakan puasa orang Islam dengan ahli kitab kerana mereka berpuasa tanpa bersahur.
* Sahur itu adalah waktu yang afdal untuk beribadat menghidupkan malam Ramadhan. Menjadi satu kerugian jika ditinggalkan begitu saja ruang masa bersahur tanpa diisi dengan amal ibadat lain. Luangkanlah masa dengan membaca al-Quran, berzikir dan berdoa supaya memperoleh pahala daripada Allah s.w.t.
* Makanan yang dimakan sewaktu sahur adalah anugerah Allah sebagai kekuatan dan alas perut menahan kelaparan pada siang Ramadhan.

Kesimpulannya, bersahurlah, kerana ia amat digalakkan oleh Allah dan rasulNya. Jangan diabaikan atau menganggpnya sebagai perkara kecil kerana apabila disebut secara berulang-ulang oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadisnya, ini menunjukkan betapa pentingnya amalan bersahur itu.


"Sahur itu berkat, janganlah kamu meninggalkannya walaupun dengan minum seteguk air kerana sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat ke atas orang yang bersahur"
(Hadis daripada Abu Said).

No comments:

Post a Comment