Friday, May 6, 2011

Tazkirah Jumaat ....

Wang dan harta bukan segala-galanya ...


Detik Waktu

Tidak mungkin dapat dikembalikan dengan wang. Sehari berlalu tidak akan mungkin berulang. Kelmarin sudah menjadi sejarah. Setiap kesempatan yang ada hari ini jangan dipersiakan. Ingatnya, kita cuma ada hari ini kerana esok belum tentu. Jalankan tanggungjawab sebaik, seikhlas mungkin, tanggungjawab kita dengan Allah, dengan insan-insan yang kita sayangi, agar waktu-waktu yang berlalu tidak kita kesali.

Kebahagian

Wang boleh membuat kita kita berasa senang, tetapi wang tidak menjanjikan walau secupak kebahagianpun dari dalam lubuk hati kita. Renungkan - berapa ramai orang kaya yang tidak boleh tidur lena walau dalam bilik berhawa dingin, katil yang empuk. Wang tidak dapat membeli tidur yang lena.
Kasih-sayang dan cinta

Wang tidak boleh membeli cinta. Wang sememangnya boleh membuat orang terpesona, tertarik tetapi cinta sejati berasal dari lubuk hati untuk bersama-sama berkongsi rasa, berkongsi pengalaman, serta saling menghargai. Cintakan wang hanya boleh menjadi cinta yang pura-pura - cinta yang tidak kekal.

Kesihatan

Wang tidak boleh menggantikan kesihatan yang hilang. Kesihatan boleh dijaga tanpa memerlukan modal seperti bersenam dan berjoging. Kesihatan minda boleh diraih dengan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Jangan lalai solat lima waktu.

Persahabatan

Teman dan sahabat boleh dicari tetapi tidak boleh dibeli. Persahabatan yang berlandaskan wang ringgit akan terlerai di saat kita tidak ada wang.
Bagaimanapun, wang dan harta cukup penting kerana Allah SWT dan Rasulullah SAW juga menggalakkan umatnya mencari kekayaan. Tetapi ia hanyalah sebuah keperluan, bukannya sebuah tujuan. Jangan keliru antara keperluan dan tujuan. Jangan tersalah tafsir hingga keperluan dianggap tujuan, dan yang sepatutnya tujuan itu dijadikan keperluan. Wang, harta dan kemewahan bukanlah segala-galanya. Ia tidak akan dibawa bersama ke liang lahad.

("Petikan dari artikel dalam Majalah Milenia, April 2011 - tulisan Hajideen")

Alhamdulillah, dah sampai Jumaat. I so look forward to the weekend. Needed a relaxing and restful weekend.

Wish all readers a good weekend, a good rest.

2 comments:

  1. Hope you have had a good weekend after that beautiful tazkirah. I have been reading your 'about me' to understand whether you are a sentimental lady with three growing up teenagers.I like to know and understand people so that I can write things that relate to people who matter to me.

    ReplyDelete
  2. Al-Manar, yes I had a real good weekend. Managed to celebrate mothers' day with both my mum and MIL, separately for that matter. Had a full Sunday. Hope yours had been good. I should be able to say that I am more of a sentimental lady. I will always try as much as I can not to succumb to life yang 'kelam kabut'. I love a quiet and peaceful life. Those exceptional people like you should be able to read me well, especially if you had read those that I have written. Thank you, sir. Allah bless you and your family always.

    ReplyDelete